Budsjettforliket med SV er klart – kommer ny exit-skatt?

5. des 2024 | Skatt og avgift

Oppsummering

Klikk her for en kortfattet oppsummering av hva artikkelen handler om. Generert ved hjelp av KI og kvalitetssikret av oss.

  • Regjeringen foreslår betydelige skjerpelser i exit-skattereglene, inkludert en endelig betalingsfrist på 12 år etter utflytting, noe som betyr at skatten må betales selv om selskapet ikke selges og kan ha falt i verdi.
  • Selv om nye exit-skatteregler kan være i strid med EØS-avtalens sikring av fri bevegelighet, og tysk høyesterett nylig har avvist lignende regler, virker det politiske bildet som at de nye reglene vil vedtas, spesielt siden SV har uttrykt støtte.
  • De foreslåtte reglene har tilbakevirkende kraft til 20. mars 2024, noe som gir dem en usikker rettslig forankring og kan føre til gyldighetssøksmål dersom reglene blir vedtatt.

Regjeringen foreslo den 7. oktober 2024 betydelig skjerpelser i reglene om exit-skatt. Exit-skatt er skatten på latent verdistigning på aksjer og andre formuesgoder frem til utflyttingstidspunktet.

Utgangspunktet er at skatten beregnes som om du solgte eiendelene dagen før utflytting, men skatten kreves først inn når du selger. Regelen har så langt vært at skatten kan utsettes på ubestemt tid så lenge du flytter innad i EU/EØS. Nå ønsker regjeringen en endelig betalingsfrist og denne foreslås satt til 12 år etter utflytting. Altså vil du måtte betale skatten på selskapets verdistigning i Norge, selv om du ikke selger selskapet, også dersom selskapet faller i verdi etter utflytting. For å få vedtatt disse nye reglene er Ap og Sp avhengig av tilslutning fra andre partier, og da fortrinnsvis SV.

Regjeringen har de siste årene allerede utvidet exit-skattereglene betraktelig, og SV har fått gjennomslag for ytterligere utvidelser, noe som kommer frem av budsjettforlikene i 2022 og 2023. I årets budsjettforlik mellom regjeringen og SV av 1. desember 2024, var det derfor nytt at exit-skatten overhodet ikke ble omtalt.

Kommer SV til å stemme for regjeringens forslag?

Alle regler som hindrer flytting innad i EU/EØS må balanseres mot EØS-avtalens sikring av de fire friheter, som skal sikre nettopp slik fri bevegelighet av varer, tjenester, personer og kapital i det indre marked. Vi er slett ikke sikre på at utflyttingsskatt med en sluttfrist faktisk kan lovlig vedtas. For øvrig avgjorde tysk høyesterett for skattesaker «Bundesfinanzhof» i år, at Tysklands internasjonale forpliktelser om etableringsrett hindret Tysk exit-skatt med en sluttdato. Tvert imot måtte reglene innrettes på en måte hvor skattyter fikk rentefri betalingsutsettelse av exit-skatten til og med den dagen aksjene blir solgt.

Til tross for at nye exit-skatteregler står på ustø grunn, leser vi det politiske bildet dithen at de nye reglene kommer. Få dager etter regjeringen foreslo reglene uttalte nemlig finanspolitisk talsperson for SV, Kari Elisabeth Kaski, at «partiet er fornøyd med regjeringens utforming av exit-skatten i statsbudsjettet». Det er nok mye som taler for at SV dessuten har vært delaktig i fremleggelsen av forslaget.

Når kan nye regler tre i kraft?

Selv om lovforslaget ble fremsatt 7. oktober 2024, foreslår regjeringen at reglene skal gjelde for utflyttinger tilbake til 20. mars 2024, som er den dagen regjeringen kunngjorde sitt ønske om nye regler. Reglene foreslås altså å ha tilbakevirkende kraft, noe som også gir regelforslaget nok en usikker rettslig forankring. Den 7. oktober skriver regjeringen at «Departementet mener at slik tilbakevirkning er nødvendig» og at «tilbakevirkningen ikke er i strid med tilbakevirkningsforbudet etter Grunnloven § 97». Departementets betryggende ord er neppe de siste som blir sagt i denne saken, og Regjeringsadvokaten må nok vente seg et gyldighetssøksmål eller to dersom reglene blir vedtatt.

Aksel Storm

Advokatfullmektig

468 45 711